V minulém článku o důležitosti loga v křivkách jste se mohli dočíst, že bez něho se lze jen těžko obejít.
Ale co dělat, když ho potřebujete právě teď a Váš oblíbený grafik nestíhá (ano, i to se nám občas stává :), anebo chcete ušetřit grafikovi práci a sobě peníze?
Rychlá odpověď: zavolejte grafikovi a zkuste ho nějak ukecat, protože čas, který vám zabere vektorizace loga (překreslením do křivek) můžete strávit podstatně radostněji. A tímto by mohl článek skončit.
Pokud pokračujete ve čtení, a ne proto, abyste našli nějakou tu gramatickou chybu, rád se podělím s pár tipy jak na to.
Především nějaký grafický software, který pracuje s křivkami. Mezi nejčastěji používané patří Adobe Illustrator a Corel Draw. Oba programy jsou placené, ale existuje i alternativa, která je zdarma a to Inkscape.
Dále se bude hodit podkladový soubor v největším možném rozlišení. To oceníte, až budete přibližovat ten nepatrný prvek loga.
Pak už se jen obrnit trpělivostí, ostrým zrakem a pevnou rukou. Ano stále jsme u vektorizace a ne na lovu.
Přípravu máme za sebou a jdeme na to.
Otevřete program, naimportujte podkladový obrázek, ten se automaticky vloží do základní vrstvy. Tu rovnou zamkněte proti úpravám a vytvořte novou, do které budete tvořit.
Toto rozdělení má několik výhod, ale hlavní je ta, že si s podkladovým obrázkem náhodně nepohnete. Co já jsem se navztekal, než jsem na tento trik přišel :).
Pozn.: Program vám může nabídnout automatický převod na křivky (trasovat rastr), což je sice snadné, ale já to moc nedoporučuji. Výsledek na první pohled vypadá dobře, ale po přiblížení zjistíte, že obsahuje nesmyslné množství bodů a tvarů, které se navíc překrývají, takže je např. pro výřez plotrem nepoužitelný.
Nebojte se používat předdefinované základní tvary a symetrii. Velká většina piktogramů loga je po jedné ose symetrická, takže někdy stačí překreslit půlku a její kopii pak zrcadlit.
Průběžně si kresbu přibližujte, abyste měli jistotu, že dodržujete tvary podkladového obrázku. Také pomáhá si přepnout zobrazení programu do drátěného režimu.
Pozn.: Illustrator: menu Zobrazení > Obrysy, Corel Draw: menu Zobrazit > Drátěný model, Inkscape: menu Zobrazení > Režim zobrazení > Kontury
Snažte se o co nejmenší počet bodů. Výsledek bude vypadat jemněji a bude se s ním snadněji pracovat, např. při importu do 3D programu.
Pokud máte obkreslené všechny prvky loga, použijte nástroje na editaci tvarů sloučení / vyloučení apod.
Pozn.: Illustrator: menu Okna > Cestář > Režimy tvarů, Corel Draw: menu Objekt > Tvarovat, Inkscape: menu Křivka
Gratuluji, máte logo v křivkách. Stačí zkontrolovat, jestli se vám podařilo přesně překreslit původní obrázek, dát jednotlivým objektům loga správné barvy, odstranit vrstvu s předlohou a poslat ho do světa.
A pokud se až tak moc nezadařilo, nezoufejte, kontaktujte vašeho grafika, já se většinou nechám ukecat :).