V tomto článku se vám pokusím objasnit, čím se liší dobré logo od špatného.
Každý den se setkáváme s ohromným množstvím log, a troufám si říct, že to velká většina z nás ani nevnímá.
Schválně, zkuste si tipnout, kolik log jste už dnes viděli. Jedno, dvě, deset? Vsadím se o malé pivo, že 10 je úplné minimum a to i za předpokladu, že jste právě vstali a rovnou začali číst tento článek.
Že to není možné? Ale je Horste, je to možné (narážka pro nás dříve narozené :)
A kde se ty loga berou? Uděláme si malý souhrn.
Ráno vás vzbudí budík na mobilu, hodinkách, anebo pokud jste ortodoxní hodinář, tak klasický na nočním stolku, to máme minimálně jedno logo.
Následuje ranní hygiena, i když to bude jen zkrácená verze, tak můžete připočíst další tři loga (kartáček, pasta, mýdlo).
Zatím jsme minimálně na čtyřech logách, ale teď ten počet rapidně navýšíme.
Zapínáte mobil, nebo počítač a vidíte logo výrobce, logo operačního systému a spoustu ikonek. A co jsou ikonky jiného, než logo.
Když toto vše sečteme, číslo 10 bude ještě hodně při zemi.
Nemusíte být zrovna vývojář aplikací, aby se vaše logo objevovalo v chumlu ostatních. Stačí klidně, když budete sponzorovat nějakou akci, nebo si koupíte inzerci (platí jak pro tištěnou, tak i pro internetovou), pokud nemáte zaplacenou celou stranu, anebo nejste jediný, kdo má na stránce banner, zákonitě bude vaše logo soupeřit s ostatními o pozornost.
Není to sice dogma, a některé velké firmy se spojitostí loga a druhem podnikání zabývat nemusejí, ale ty zase investují nemalé částky do posílení brandu.
Např. jedna společnost s nakousnutým jablkem v logu, ovoce opravdu neprodává (zatím :).
Samostatnou kapitolou jsou loga pouze textová (logotypy). U těch je vazba na výrobky, nebo služby firmy spíše vzácností, ale najdou se i světlé výjimky, u kterých grafik většinou pracuje s tzv. negativním prostorem.
Dobře vybrané, nebo vytvořené písmo je základ, na kterém logo stojí a někdy bohužel i padá.
Zkuste si například představit logo obchodu s krmivy pro vašeho domácího mazlíčka vyvedeného švabachem.
Že to je extrém, a že to nejde? Doufám, že máte pravdu, a že to vy, ani já nikdy neuvidíme ve skutečnosti, ale tady máte, pro ilustraci, náhled.Je sice pravda, že bod č. 1 to logo splňuje dokonale, na toto opravdu nikdo nezapomene, ale je otázkou, jestli je to dobře.
Barevnost loga by měla korespondovat s předmětem činnosti, popř. s určením produktu.
Sice už je dávno pryč doba, kdy pro malé holčičky jediná myslitelná barva byla růžová a pro kluky modrá. A je jedno, jestli se jednalo o logo výrobku, nebo značku oblečení. Ale stále máme v sobě zakořeněné barevné souvislosti, ze kterých vychází i psychologie barev.
Například červená barva je barva upozorňující a podněcuje chuť k jídlu, proto je často používána u logotypů fast foodů, zelená je barva přírody, klidu a bezpečí, nejčastěji ji najdete u loga zahradních služeb, nebo zdravotních zařízeních.
Nyní už to bude krátké, funguje vaše logo v malé velikosti, například jako razítko na faktuře, je stále čitelné a rozpoznatelné?
Pokud ano, a vaše logo splňuje předešlé 4 body, gratuluji máte dobré logo.
Na závěr jsem si pro vás připravil ukázku loga fiktivní firmy výrobce nábytku ze dřeva.
Té šipky v logu FedEx jsem si nikdy nevšimnul Petře. Každopádně zajímavé čtení.
Díky. O té šipce se vedly dlouhosáhlé debaty, jestli vznikla úmyslně, anebo náhodou. Je to takové grafické co bylo dříve, slepice nebo vejce :)